Sunday 8 July 2012

sombong vs limitation

assalamualaikum..

here we go, 

last week, i got message dari kawan sekampung. actually bukan kawan sangat la, how to say huh ? urm, aku kenal dia sebab dia satu kampung dengan aku dulu. and i guess dia kenal aku pun sebab aku satu kampung dengan dia dulu. yupp ! 

so, macam biasalah ayat pertama bila dah lama tak jumpa kan. "salam, apa khabar ? sihat ? dengar ko sombong ? yeker ?"

glup.. glup.. **buat muka terperanjat  
wah ! pertanyaan anda.. membunuh ! menusuk qolbu.

so, aku reply la.. "siapa bagitau?" and he replied me "ada orang bagitau... blah.. blah.. blah.."

serious, malam tu macam kat dalam drama tu. tetiba ada suara-suara background mempersoalkan yeker aku sombong ? yeker ? sebab aku tak puas hati, aku sanggup texting kawan aku sorang tanya whether i or not ? and he dok ceramah la kat aku. boleh saja dia nak sedapkan hati aku, right ? 

again, tengah aku dok termenung pandang 'muka buka' sambil berfikir apasal mr.zuck ni pilih kaler biru eh ? how about purple ? 

then, tetiba tetingkap chatting aku bunyik. and for sure la i know siapa gerangannya kan. so, yup kitorang borak la 2 ke 3 pertanyaan and jawapan. so, salah satu jawapan yang aku kasi tu disertakan moticon senyum sambil kelip mata. sure u'oll tahu la kan. sebab korang pun salu guna. yer tak ? guess what he replied me,

"eeh , saya malulah bila awak kelip mata macam tu" 

WHAT ???

daripada ayat yang sangat biasa aku sent kat dia tanpa niat tersembunyi tetiba diri ini terasa macam perempuan GATAL la pulak. ohmai... sorry la der sebab tak reply pertanyaan-pertayaan you yang seterusnya, ayat lu before tu bikin potong la.

habis tu, i terfikir pulak..
lepas ni, sure kat kepala dia or mulut dia tengah cakap aku sombong pulak la kan. macam selalu-selalunya aku kena.

then, case seterusnya..

kawan laki aku adalah tapi tak la setempayan banyaknya. and like usual ada yang rapat dan idok. and ada yang dapat number phone sebab aku kasi and ada yang dapat sebab mintak dekat agent-agent penyimpan number telefon bertauliah. 

so, kawan-kawan yang rapat tu biasa la. they know me. tapi masalah bila masuk bab kawan-kawan yang tak berapa nak rapat ni. bila texting, aku tak menolak untuk membalas if that, mesej anda bukan termasuk dalam ayat-ayat ganguan seksual or aku gelar ayat 'bikin lemau'. guess why ?

AYAT BIKIN LEMAU :

text 1 : salam, tengah buat apa tu ? sihat ?
me : waalaikumsalam, tengah masak (for example la). alhamdulillah, sihat. 
text 2 : tak menggangu ka ?
me : dah aku balas mesej ni, kira kes you tak menganggu la. (tengah period so hormon tak stabil)
text 3 : blah.. blah ..
me : blah .. blah ..
text 4 : urmmmm... hermmm...
me : urmmmm ... hermmmm..
text 5 : boyfriend tak marah ka texting dengan aku ni 
me : teeeeeeeeetttttttt .. mesej yang anda nanti-nantikan, tidak akan sampai even dua hari dari sekarang.

haruskah soalan boyfriend ini ditanya ? bukankah ini melanggar hal peribadi seseorang. even ada pun, dia belum jadi husband lagi cik abang. 

he cant avoid me to text with PEOPLE. i know the limits between do's and dont's. and kalau tak ada adakah anda akan kelip-kelip mata, and say yesyesyesyesyesyes seribu kali ? kalau anda bermaksud to flirt la. tapi in my observation, yes ! it meant.

and kejadian kelmarin, agak melucukan. and it happen dekat bus stop. sound dramatic la kan. bus stop tu.
tengah duk belek-belek majalah dalam bus sebab tunggu penumpang lain, aku pun cuci mata pandang kiri kanan. and once aku pandang belah kiri, i stayed lama sikit. bila da lama baru aku perasan ada mamat dekat bus sebelah duk tepi tingkap show me 'peace' sign dengan muka yang tak mesra langsung. whats that mean ??

so dengan lajunya aku memaling kearah lain. then aku fikir, pehal budak tu? yes budak. muka tak matured langsung. terfikir jugak, aku nampak muda ka hari ni ? idk la berapa umur 'budak' tu. tapi i tetap rasa dya budak lagi la. yakin ! 

so that i tried to ignore. jangan pandang sana astie. jangan. 
tapi dek kerana ingin menggoyahkan keperasanan ini, aku pun pandang lagi. ok fine, dia still pandang lagi. ok fine, pandang kanan.. pandang kanan.. baca majalah tuh.

ada sesiapa tak boleh nyatakan yang ini adalah gangguan ****

then, bila ketiga kalinya pandang belah sana, alhamdulillah the bus gone. so that i can continue reading the mag.

you know what, aku nak purify la kat sini kan, ni bukan soal sombong atau berlagak cantik, berlagak macam banyak sangat orang nak dan sesinonim dengannya tapi it's about limitation.

once kita berlainan jantina, which is nama you hafiz and nama aku raina, ada issue yang we should not talk about or even asked. mungkin boundary ni akan hilang bila you rapat or know the person deeply. dua-dua pihak pun macam "tak kesah la you nak cakap benda apa pun". then you go.

but, once we are not and we realize the other side will feel the awkwardness, apa kata kita borak secara general je. selamat dunia akhirat.

macam situasi pertama dekat atas tu, ada orang lain bagitau aku ni sombong. siapa orang itu ? aku kenal tak ? kalau kenal, boleh bagitau tak bila masa aku tak terlayan or tak tersenyum dekat dia ? aku mintak maaf sangat-sangat sebab mungkin saja aku tak ternampak orang itu. 

tapi kalau orang itu aku tak kenal, you aspect me untuk tegur all the people dekat bandar tu ka for example ? aku bukan ada apa-apa yang nak disombongkan. semua yang aku ada sekarang ni pun sekadar pinjaman. bila-bila nikmat ni Allah boleh tarik balik.

then, situasi kedua tu. ni pun antara contoh ayat bikin lemau jugak ni. 

taktau nak explain macam mana tapi what can i say, you should not sent a text like that. you kan lelaki. hantar text yang macam tu dekat gegirl macam aku ni. satu je kat kepala aku ni. "gatal la pulak" even you dont meant it. so, dalam situasi aku, aku akan ignore the texts saja la and hoping you will not kata aku pulak sombong. 

mungkin aku boleh saja tegur kata aku tak selesa. but i might afraid you tak selesa and relationship yang dulu baik-baik saja jadi.... you knowwww..

situasi ketiga ni pun lebih kurang jugak, mungkin ramai perempuan dekat luar sana yang selalu mengalaminya. and might be tak kesah dan akan layankan saja. tapi ntah kenapa aku agak tak berapa selesa dengan soalan-soalan yang berunsur peribadi ni. 

that's why akan ada yang tak terlayan bila hantar mesej-mesej bikin lemau ni. probably akan ada yang cakap, jawab je la ada ke tak. ker sebab kau takda boyfie so that malu nak jawab. jodoh ni Allah saja maha mengetahui. even tunang pun belum tentu jadi suami dan isteri kita. ye tak ? so, kalau kita tahu the limitation, mungkin soalan ni tak keluar kot. and bukan kes berlagak tak nak balas mesej yang dihantar cuma it's about limitation. 

so, i pray hari-hari lepas ni takda la yang kata aku jalan menonong je. apa kata kalau anda nampak saya anda tegur. i'm ok with that more. 

i'm on the process of improving myself. masih bertatih-tatih bak kata maria elena dalam hijabista mag's. so yeah, we are friends. takmo dengki-dengki. so elak prasangka. better tanya mana yang tak pasti so that takda la dapat dosa fitnah secara percuma kan. 

orait lo, with love.. take care dearies :)






























No comments:

Post a Comment

meh sini kita duk komen-komen jap ^_^"